Magnetic Island & Billabong Sanctuary

9 november 2019 - Home Hill, Australië

We hebben weer veel gezien. Zie foto's. Doeg! Haha nee grapje!

Woensdag en donderdag zijn we naar Magnetic Island geweest. Dat is een eilandje 40 minuten varen vanaf Townsville. Dus stapten we op de ferry met onze hat op ons hoofd, tasje op de rug en moesten we Jonas achter laten. Onderweg kwamen we allemaal backpackers tegen met mega tassen en koffers alsof ze 6 jaar op het eiland zouden verblijven. Wat zijn wij dan blij met Jonas onder onze gat. En dat we nu maar n kleine tas hoefde mee te nemen voor 2 dagen. Met een backpack van 13 kilo op onze rug in deze hitte, we zouden het loodje leggen!

Als eerste op het eiland een fatsoenlijke supermarkt gezocht in de buurt. Maar wat een drama. De supermarkt om de hoek had niet echt wat we zochten en het was belachelijk duur. Uiteindelijk met een simpel stokbrood en 5 dollar lichter de deur uitgestapt. Van pure ellende maar droog stokbrood gegeten.. Daarna naar het strand gelopen en daar met veel angst en beven de zee ingestapt. Want er was geen kwallennet. De kwallen hier zijn 2 meter groot en ontzettend giftig. Binnen 20-40 minuten is een gezond volwassen persoon overleden, als er niks aan gedaan wordt. Azijn gaat het gif tegen en daarom zie je overal langs het strand grote flessen met azijn hangen. Wel was er op het strand lifeguard aanwezig en was het toegestaan om daar te zwemmen. Maar helemaal chill voelt het niet. S avonds een pizza gegeten bij bikini tree café. Ook hier bleek het voedsel erg prijzig te zijn. 20 dollar voor 1 pizza. Dus samen een pizza gedeeld en sneaky gratis water getapt bij het café. S nachts sliepen we in een hutje met daarin een binnentent en 2 bedden. Oeh echte bedden! Je zou zeggen dat we heerlijk hadden geslapen. Maar helaas! Er kwamen hele bossen palmtakken met veel geraas naar beneden, die bovenop ons dak vielen. En ook hier waren erg luidruchtige vogels, deze liepen de hele nacht te krijsen als kleine kinderen. Echt serieus: de vogels maken een geluid dat lijkt op een kind dat loopt te krijsen.

De volgende dag kochten we in de bus een dagpas zodat we het hele eiland over konden. Als eerst zoefden we met de bus naar een fatsoenlijke supermarkt. En kochten hier chocoladebroodjes en andere lekkere dingen om de dag te overleven. Vervolgens gingen we met de bus naar the Forts. Hier is een wandeling van 2 uur met een mooi uitzichtpunt. En onderweg heb je veel kans om koala's te spotten. In onze relaxte modus wandelden we naar boven. We keken goed rond maar zagen geen koala. Tot we een man tegenkwamen die vertelde waar we er eentje konden vinden. En ja hoor daar zat tie snoezig in de boom te snoozen. Die beesten slapen dus 20-22 uur per dag. Wij dachten omdat ze high waren van de eucualyptusbladeren, maar dat is dus een fabeltje. Gister hoorde we dat ze zoveel slapen, omdat er geen energie in hun voedsel zit. In de eucualyptusbladeren zit alleen vocht en vezels. En dus hebben de koala's geen energie om langer dan een paar uur wakker te zijn. Dan valt onze energie peil dus best mee!

Na deze koala bekeken te hebben kwamen we ineens Nina en Britt tegen. Daar hadden we de 1e week mee in het hostel gezeten. Echt super grappig! Even bijgekletst en met Oud en Nieuw zien we elkaar als het goed is weer in Sydney. Uiteindelijk aangekomen bij het uitzichtpunt. Zie foto's. Doeg! 😀

Daarna weer wezen zwemmen. Dit keer wel in een stingernet. En als laatst met de bus het hele eiland over gereden. We hadden tenslotte toch een dagpas en nog tijd over tot de boot weer vertrok. Om 17.15u de ferry weer terug en op zoek naar Jonas. Misschien was tie wel leeggeroofd of helemaal meegenomen. Maar hij stond nog lekker te shinen in het zonnetje, hij blijft alleen nog erg wit. Zelfs Li verkleurd sneller. In een woonwijk eten gekookt, want we gingen bij een tankstation overnachten (that's free😀) maar daar mag je niet koken of een vuurtje stoken. En s avonds lekker ons bed ingerold.

De volgende dag (vrijdag) gingen we ontbijten. Maar ons brood was beschimmeld. Dus hebben we ontbeten met appels en toetjes. Jor vulde dit nog aan met chips, wat snoep en koekjes met pasta besmeerd. Li wou een eitje eten, maar kwam er toen achter dat ze daar natuurlijk niet mocht koken. Dus heeft ze nog maar een appeltje gegeten.

Daarna gingen we tanken en boodschappen doen. Heel ons maandsalaris er weer doorgejaagd. Boodschappen doen is hier wel wat duurder dan in NL. We zijn nog in discussie waarop we gaan besparen. Li wil op chips, koek en snoep besparen. Maar Jor is daar erg op tegen. En vind dat we dan maar wat minder appels, tomaat en paprika's moeten gaan eten. Wordt vervolgd. Oh ja en voor de Suriname maatjes onder ons: ze hebben hier ook kauwgomballenstroop!! Alleen is tie hier groen. Jor vind hem erg lekker en komt nu eindelijk aan 2 liter vocht per dag. Li vind hem niet te zuipen. Alsof je een potje chemicaliën achterover slaat.

Toen we alles uit het karretjes in Jonas hadden gehesen zijn we naar Billabong Sanctury gereden. Dit is een opvangplaats voor Australische dieren. We kregen veel uitleg over de beesten. Echt super interessant! Verder hebben we schildpadden en kangoeroe's gevoerd. De 3 dodelijkste slangen ter wereld gezien en een wombat geaaid. Ook gezien hoe een krokodil een kip opvrat. En het leukst van alles: we hebben een koala geknuffeld!😀 Super cute!

Aan het eind van de dag naar een betaalde camping gereden. Onze 2e accu, watertank en powerbanks waren leeg en onze telefoons hadden ook een infuusje nodig. Tijd voor elektriciteit en water dus. Alleen was op de camping waar we heen wilden helemaal geen schaduw, dus op naar de volgende. Hier staan we lekker onder een boom. En dat hebben we wel nodig, want is hier 38 graden. De beheerder loopt hier met sokken aan in haar teenslippers, omdat ze een hekel heeft aan koude voeten 😂. Wij hebben net een watergevecht gehouden om af te koelen. Zie foto. Doeg! 😀

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Leen van Dijk:
    11 november 2019
    Wel fijn als je koalabeer bent. Lekker warm daar. Dan word je ook wel wat minder actief.