Titel volgt ;)

18 maart 2020 - Darwin, Australië

We hebben de Outback overleeft en zijn nu in Darwin. De Outback was helemaal niet zo heftig als dat ze ons lieten geloven. We kwamen gewoon mensen tegen op een dag, hadden bijna dagelijks bereik en ook de hitte viel reuze mee! De Outback was een fantastische ervaring! Het enige wat waar was, was de vliegen ellende. Duizenden hebben we op ons gehad. En de vliegen in de Outback vinden het erg leuk om in oren en neus te kruipen. Wat hebben wij gescholden! Vanuit NL werden we uitgelachen, je laat je toch niet gek maken door een paar vliegen. Zie hier het filmpje voor bewijs dat het er echt wel bizar veel waren!

In Coober Pedy zijn we naar de drive-in cinema geweest. Super grappig! Heerlijk vanuit Jonas Frozen 2 gekeken. Niet helemaal ons genre, maar het idee was leuk! De dag erna gingen we naar de kerk. Deze was ondergronds en we kregen nog een hele rondleiding door de dominee z'n huis, die ook ondergronds was, super interessant om te zien! We kregen nog de christelijke krant mee, om op de hoogte te blijven. Maandag zijn we gaan zoeven naar de Uluru. Waar wij een rode rots met blauwe lucht verwachten, zagen we mist en hadden we regen. Gelukkig was het de dagen erna lekker weer en hebben we toch echt de rode rots met blauwe lucht gezien! :) We zijn een rondje rondom de Uluru gelopen en bij zonsondergang deden we een kamelentour met uitzicht op de Uluru. Super grappig om met die beesten door de woestijn te sjokken. Li was wat angstig voor de kameel achter haar, die stonk uit z'n bakkes, heel noods! Li hield hem angstvallig in de gaten of die niet aan d'r ging likken. Jor zat veilig voorop en lachte om de Chinees voor ons die stevig werd afgelikt door onze kameel, haha!

Daarna zetten we koers naar Alice Springs en daar zijn we het weekend gebleven. Heerlijke camping met een zwembad, veel schaduw en, o wonder, weinig vliegen! We kwamen helemaal tot rust! Daar de laatste souvenirs gekocht (elke keer komen we toch weer wat leuks tegen) en de was gedaan. Zeldzaam weinig was voor 2 weken, we merken dat we toch wat makkelijker worden hier. Maak je geen zorgen: we douchen nog een keertje en trekken ons laatste setje schone kleren aan voordat we voet zetten op vaderlandse bodem!

Na Alice Springs zijn we door de Mac Donnells Range gereden, dit is een National Park met veel rood zand en bergen. We dachten dat de Outback vlak en droog was, maar niets was minder waar. We hebben een heleboel bergen en groen gezien. Daarna zijn we in 2 dagen helemaal naar Darwin gereden. Dat is zo'n 1500 km. Onderweg was er niet veel te beleven, vooral veel vliegen en het National Park dat we nog tegen kwamen zat grotendeels dicht door het regenseizoen. Vandaar dat we dit snel gereden hebben! Hier in Darwin staan we op een camping en doen we niet veel anders dan zwemmen, lezen en luieren. Verder valt er niet veel te doen, want het is hier veel te heet. Echt zo'n klamme hitte. We genieten lekker van het niks doen, nu kan het nog!

Onze tijd in Australië zit er bijna op! We hebben de hele route gereden die we in gedachten hadden en alles gezien wat we wilden zien. Deze week hebben we Jonas verkocht en hopen hem maandag aan Joshi over te dragen. We moeten Jonas nog even een douche beurtje geven en al onze bezittingen in onze backpack zien te krijgen. Daarna hebben we geen idee hoe verder. Want het einde van onze trip lijkt er sneller te zijn dan gedacht. Het corona virus gooit roet in het eten. We zouden samen met Eline en Carla vanaf maandag 3 weken naar Bali gaan, maar dit gaat helaas niet door. Afgelopen 2 weken was het al spannend of het wel door zou gaan, want Eline en Carla kwamen als verpleegkundigen moeilijk het land uit. Maar er was nog hoop. Tot gister.. een negatief reisadvies, dus de plannen zijn afgeblazen. We hopen later alsnog met z'n 4en naar Bali te gaan! Eerst onze roeping als verpleegkundige uitvoeren. We hoeven ons in ieder geval geen zorgen te maken over een baan, werk zat! Maar goed, daarvoor moeten we wel in NL zijn, dus we zijn nu bezig om onze tickets om te boeken om z.s.m. in NL terug te komen. We zullen in ieder geval een binnenlandse vlucht moeten maken, omdat we vanaf Darwin niet naar NL kunnen vliegen. Verder is het onzeker. We houden jullie op de hoogte, misschien tot volgende week ;). Heel veel succes voor al onze verpleegkundige vrienden, ex-collega's en alle andere zorgverleners die dit lezen, we denken aan jullie!

Ondanks dat er in Australië bijna geen corona gevallen zijn, is de gekte er wel. Nog voordat in NL de wc-papier oorlog uitbrak, was hier het wc-papier al gehamsterd. Schappen zijn opvallend leeg: geen wc-papier of keukenrollen, geen aardappels en uien en geen houdbaar voedsel. Maar zo erg als in NL is het hier gelukkig nog niet. Al krijgen wij wel te horen als we 1x niezen: 'Ah do you have corona, you are overseas right? Dat we hier al 6 maanden zitten, maakt blijkbaar niet uit!

Het voelt wel raar dat we nu echt bijna naar huis komen. We vinden het super leuk om iedereen weer te gaan zien, maar het halfjaar is wel voorbij gevlogen! Gelukkig horen we dat het in NL 'lekker' warm is. Wel 14 graden in het zonnetje! Wat een onzin, dat is ijzig koud! We zijn nu aan +30 graden gewend en vinden het onder de 25 graden maar frisjes worden. De eerste maanden zie je ons alleen in dikke trui!

1. Arianne en Hans:
    18 maart 2020
    Pfft al die vliegen, getsie om gek van te worden ja.
    Wel erg gezellig dat jullie weer naar huis komen. Hopelijk gaat dat lukken ze kunnen jullie hier goed gebruiken!
    Jammer dat Bali niet door is gegaan. Maar dan hebben jullie nog iets leuks in het vooruitzicht😉

Tot snel, misschien dan toch nog eerst gewoon zo i.p.v. als kraamvisite😉😘