Stroken asfalt door een desolaat gebied

29 februari 2020 - Coober Pedy, Australië

De eerste kilometers door de Outback hebben we erop zitten. Afgelopen maandag hebben we voedsel ingeslagen voor 4 weken. Veel blikvoer ,water en natuurlijk snoep en chips. 's Avonds nog even gebeld met de family thuis en genoten van een heerlijk schone wc. Zie foto! Boe boe wat een ranzigheid.

Dinsdag zijn we naar Flinders Range gereden, de grootste bergketen in Australië. Hier zijn we 3 dagen geweest. De 1e dag een pas gekocht om het National Park in te mogen en er te mogen kamperen. We keken onze ogen uit, wat een mooie natuur! Veel verschillende kangoeroe's gespot. Grote bruine, kleine grijze en zelfs een paar met stippen. Ook veel emoe's gezien (soort struisvogel) en lots of flies. Oef die vliegen via je oor door je neus weer naar buiten, als ze niet in je neushaar blijven hangen en een kwartier zitten te kriebelen. Heerlijk idee wel dat die beesten eerst op de wc zitten en dan ons komen bezoeken en ons eten bewandelen. Op onze snijplank zaten minimaal 50 vliegen nadat we die gebruikt hadden. 's Avonds hebben we genoten van een gigantisch mooie sterrenhemel. Als het goed is gaan we die komende weken nog wel vaker zien.

Woensdagochtend ging in alle vroegte onze wekker. We wilden de zonsopgang bekijken met uitzicht op Bunyeroo Valley. Heerlijk kopje koffie erbij en genieten! Daarna rond gereden in het park en genoten van mooie uitzichten en de rust. Geen mensen, geen bereik en af en toe eens een tegenligger. 's Middags lekker in onze hangmat gehangen met een boek en wat koek. Met het eten gestikt van de hitte in Jonas, want buiten eten ging niet doordat familie Vlieg erg hinderlijk aanwezig was.

Donderdagochtend ging weer de wekker. Dit keer zochten we het hogerop. Om 8uur vlogen we met een privéjet de lucht in voor 20 minuten. Wauw! Dat was gaaf om de bergen van bovenaf te zien. Ook het zonlicht was super mooi. Helaas geen stunts deze keer, we hadden gehoopt op een stoere piloot die wel een looping wou doen, maar helaas, deze ging amper scheef door een bocht. Hierna wilden we een hike gaan doen. We hadden er eentje gevonden van 2 uur lopen. Dat leek ons wel wat. Tot onze grote verbazing waren we binnen een uur alweer terug. Terwijl Jor toch echt korte pootjes heeft. Daarna weer lekker de hangmat in gesprongen en kangoeroe's zien langs huppen. Toen we s avonds naar het sanitair liepen hoorden we enorm kabaal in het sanitair. Toen we naar binnen liepen werden we ondersteboven gelopen door 2 kangoeroe's die toiletpapier hadden geroofd. Rare beesten!

Gister (vrijdag) hebben we een stevig eind gereden. Bijna 800 km. We zijn van Flinders Range naar Coober Pedy gereden. Onderweg alleen maar uitgestrekt, desolaat gebied gezien en zand en stof gehapt. Bij elk tankstation Jonas weer volgegooid, we weten tenslotte maar nooit wanneer de volgende opduikt. Wel echt heel gaaf om nu dan echt door te Outback te gaan!

Coober Pedy is een mijnwerkersdorpje en de grootste leverancier teer wereld van opaal. Het kan hier overdag 60 graden worden en 's nachts 0 graden. Daardoor is er veel ondergronds, zoals huizen, kerken, winkels en zelfs een zwembad. De bioscoop is dan weer boven de vloer. We gaan vanavond vanuit Jonas Frozen 2 kijken op een mega scherm. Een drive in cinema dus, super grappig!

Vandaag ingecheckt op een deels ondergrondse camping. We staan met Jonas bovengronds, maar de rest is ondergronds. De receptie, de wifi ruimte en een aantal slaap en tentplekken zijn ondergronds. Nadat we waren ingecheckt hebben we het dorpje bekeken. Heel apart dorp. Veel stof, verroeste auto's die staan te verrotten en overal mijnwerkers wagentjes. Ook wordt er regelmatig gewaarschuwd voor diepe schachten, omdat de huizen uit de rotsen gehouwen zijn. Daarom mag je hier niet rennen of achteruit lopen, omdat het ineens 10 meter dieper kan zijn. We hebben in een opaal museum gekeken en gezien hoe de Aboriginals hier zijn begonnen met opaal opgraven. We hebben het langste hek ter wereld gezien. Er loopt een hek van Zuid-Australië , door New South Wales helemaal tot diep in Queensland. Van onderin Australië naar boven, in totaal 1 hek van meer dan 5000 km. Deze is geplaatst om dingo's (wilde honden) tegen te houden, want die vraten alle onschuldige schaapjes hier op. Verder ons verbaasd over het landschap. Hele stukken vlakte en dan ineens weer bergen en zoutvlaktes. De Outback is dus meer dan alleen maar rood zand.

Morgen hopen we te gaan kijken in een kerk die ondergronds is en vanaf maandag rijden we weer verder richting de Uluru!

1. Arianne en Hans:
    29 februari 2020
    Die zandvlaktes wordt je ook zat op een gegegeven moment lijkt me!
    We erg gaaf weer die foto's, jullie zien en doen wel een hoop😉
    Nog 6 weekjes en jullie zijn terug, tijd gaat hard😉
  2. Leen van Dijk:
    2 maart 2020
    Leuk verslag weer! Leuk om zo van het land te genieten en de prachtige natuur te zien. Geniet ervan!