Homeless and time flies

16 december 2019 - Byron Bay, Australië

Donderdag 12/12/19

5.00uur Riiiing! Onze wekker gaat voor de 3e keer deze week erg vroeg. Deze keer omdat Jonas voor een servicebeurt naar de garage moet. Alleen zit de garage in Brisbane en wij niet. We moeten er om 8uur zijn en het is 2 uur rijden.

5.15u. Li zit rechtop en gaat prompt weer liggen. Brr wat is het koud. (22 graden haha). IJzig voor ons!

5.30u We staan dan echt naast ons bed. Jonas is ook wat brommerig, want hij heeft geen zin in de huisarts en tandarts.

6.15u We hebben ons ontbijt achter de kiezen, zijn aangekleed en hebben het sanitair bezocht. Tijd om te gaan. Kwartiertje te laat, maar ach.. no worries!

6.22u Jor belt even met het thuisfront terwijl Li rijdt. Leuk om iedereen van thuis en opa en oma te zien.

7.40u We gooien Jonas vol met benzine en wisselen van plaats. Jor rijdt en Li zwengelt de muziek aan. Kerstliedjes luisteren terwijl het rond de 30 graden is :).

8.45u  We arriveren bij de garage. Wat later dan gepland, want het was erg druk op de weg. Maar voor de monteur is het geen probleem. We halen water en onze zonnebrillen uit Jonas en laten hem achter. See you soon Jonas en scheep ons niet met een mega rekening op.

8.47u We sms'en Anne dat we eraan komen met de bus.

8.48u Anne sms't terug dat ze eraan komt met de auto om ons op te halen.

8.55u We kopen croissantjes, want we gaan met Anne ontbijten. Nou ja lunchen voor ons.

9.15u Anne komt aangezoeft met haar auto. We stappen in en rijden naar de rivier om daar te ontbijten. Erg gezellig om weer met haar te kletsen!

11.00u We rijden met Anne mee naar haar huis om daar te wachten tot de garage ons belt dat Jonas klaar is.

12.30u We schrijven alvast de blog van Fraser Island en zoeken de foto's uit.

14.00u We krijgen honger maar hebben we niks te eten, want dat ligt allemaal in Jonas. Ook Anne d'r koelkast is bedroevend leeg. O gelukkig in de vriezer heeft ze ijs liggen.

15.00u We zingen een liedje in voor Wijn, want die is vandaag jarig.

16.15u Nog steeds niks gehoord van de garage. Op de site zien we dat ze om 17u dicht gaan. Aii.. dat is geen goed teken.

16.30u We bellen met de garage. We horen dat Jonas om 17.30u klaar is en dat ze tot laat vanavond open zijn. Oke dat is mooi! Stappen wij nu op de bus richting de garage. We nemen Li haar telefoon mee, want die van Jor is zo goed als leeg.

17.00u Daar is de bus! We stappen in en rijden mee naar Darra Station. Hier moeten we overstappen.

17.30u Nog steeds de goede bus niet gezien..

17.45u Daar is de bus! We stappen in.

17.55u We ruiken onraad.. Deze straat hebben we vaker gezien. Hier komen we vandaan. Gauw de stopknop ingeduwd en de 1e de beste halte er weer uit.

18.15u Daar komt de bus richting Darra Station weer aan. Verhip wie zit daar achter het stuur? Dezelfde buschauffeur als waar we net bij uitstapten. Hij heeft gewoon een rondje gereden. De buschauffeur moet hard lachen en zoekt voor ons op welke bus we moeten hebben vanaf Darra Station.

18.30u We stappen in de goede bus en rijden richting de garage.

18.45u We arriveren bij de garage. We ruiken weer onraad. Alles zit dicht en Jonas is niet te zien. We lopen een rondje om het pand, maar nee echt gesloten.

18.49u Li belt in paniek de garage en we horen de telefoon binnen overgaan. Maar niemand neemt hem op. Aii.. dat word weer terug naar Anne zonder Jonas. We zijn homeless! We hebben niks. Alleen 2 flesjes water en 2 zo goed als lege telefoons. That's all! Ondertussen wordt het al donker. Met Li haar laatste restje batterij zoeken we de weg naar Anne haar huis. Waaat?! 22 minuten lopen naar de bushalte, de andere bussen rijden al niet meer.

19.20u We zijn bij het bushokje. We zakken er neer met een erg hongerige maag. Nu een halfuur wachten op de bus.

19.50u De bus zoeft bijna langs ons heen met een snelheid van 100 km/uur. We springen overeind en zwaaien met onze armen. Slippend komt de bus tot stilstand.

20.05u Stappen we uit de bus om het laatste stukje te lopen naar Anne haar huis. Onderweg komen we een hamburgertent tegen en we besluiten daar te gaan eten.

20.10u Plaatsen we onze bestelling en zien dat de tent 10 min geleden eigenlijk al gesloten was. Dat is nog ns mazzel hebben!

20.30u Zijn we weer bij Anne haar huis. Hongerig vallen we aan op de hamburgers. Nadat we ze weggewerkt hebben komt Anne weer thuis. En vraagt: What happened? We vertellen het hele verhaal en Anne moet er keihard om lachen. Maar heeft ook medelijden met ons. Ze gaat gelijk een bed en de slaapbank opmaken, zodat we vannacht lekker kunnen slapen. Gelukkig hebben we haar hier in Brisbane!

21.15u We drinken nog een glaasje port met Anne en kletsen een uurtje. Zo komen we steeds meer over haar en het Australische leven te weten!

22.15u Gaan we naar bed. We liggen er zo in. We kunnen niet omkleden, want we hebben geen pyjama. We hebben ook geen tandenborstels. Dus in ons ondergoed schuiven we smerig het schone bed in.

22.16u We zijn in dromenland!

De volgende dag zijn we 7.30u wakker. Anne is ook al wakker en als ze hoort dat de garage om 8u open gaat, bied ze aan om ons er gelijk heen te rijden. Daar aangekomen begint de monteur hard te lachen als hij ons ziet en ons verhaal hoort. Ze hebben daar dus tot 18.30u op ons gewacht. Maar konden ons niet bereiken, omdat ze alleen Jor haar telefoon nummer hadden. Ze dachten dat we in de stad aan het dineren waren en dat we de volgende dag wel zouden komen. Na 20x zijn excuus aangeboden te hebben hoorden we heel goed nieuws! Jonas heeft een zeer goede gezondheid. Gezien z'n leeftijd zouden wat organen verouderd moeten zijn. Maar blijkbaar heeft hij al heel wat donaties gehad en is hij zo goed als nieuw. Het enige wat ze gedaan hebben is de olie en de oliefilter vervangen. In totaal 247 dollar. Dat viel reusachtig mee! De monteur was ook helemaal onder de indruk en zei dat we echt een hele goede koop hebben gedaan. Nog blijer en trotser met Jonas reden we terug naar Anne. Om daar te gaan ontbijten en ons om te kleden. Anne zat in spanning op ons te wachten en was erg blij voor ons dat het zo meeviel. Daarna was het dan echt tijd om afscheid te nemen van Anne. We gaven haar een dikke knuffel, maakte WhatsApp voor haar aan, zodat we met elkaar kunnen appen en legden een kerstkadootje voor haar onder de kerstboom, zonder dat ze het zag. We vonden het jammer om bij Anne weg te gaan, maar we kunnen moeilijk 6 maanden op de oprit blijven staan. We willen nog meer van Aussie zien.

Zaterdag deden we boodschappen en gingen we naar het strand om te douchen. Op de camping was namelijk geen douche. Dus dan maar zo. Verder lekker gechillt en op de camping gehangen. Voor de mensen die ons missen: deze dag zaten we al op 1/3 van onze reis. Nog heel even en we zijn weer terug!

Vandaag zijn we weer een stukje verder naar beneden gereden. En zijn we de provincie Queensland uit gereden. We zitten nu in New South Wales. Dit was erg grappig. We passeerden een grensovergang en de tijd ging een uur vooruit. Klik hier om te zien hoe de tijd vooruit vliegt. We schelen nu 10uur met NL. We leven weer volgens de Sydney tijdzone. Na het passeren van de grens hadden we allebei het idee dat we in België op vakantie waren. De wegen veranderden en ons Nederlandse brein kon het even niet aan. Een grens oversteken en slechtere wegen: dat klinkt als België.

We reden naar Byron Bay en beseften dat we toch nog echt in Australië zijn. Ontzettend mooi uitzicht over strand en zee. Veel surfers gespot. En we hebben een mooie wandeling gemaakt met veel uitkijkpunten onderweg. We zijn naar het oostelijkste puntje van Australië gewandeld en naar de vuurtoren van Byron Bay. Vanuit de hoogte konden we goed schildpadden, roggen en dolfijnen zien zwemmen in de zee. In totaal wel 20 dolfijnen gezien en 2 zien springen. Echt heel cool!!

Daarna naar de camping gereden en een mega was aan geslingerd. We hadden al 2 weken niet gewassen en hadden bijna geen schone kleren meer. Ook het bed moest een keer gewassen worden, want dat hadden we nog helemaal niet gedaan en begon naar natte hond te stinken. Straks onszelf nog even douchen en kunnen we heerlijk fris en fruitig gaan slapen. Jor ziet het nut er  niet zo van in, want morgen lopen we toch weer door zand en is alles zo weer zwart en stoffig. Maar Li geniet zo van schone kleren en een schoon bed, dat Jor deze keer over haar hart streek. Wat zal Li vannacht lekker slapen en Jor waarschijnlijk pas over 2 weken weer!

Groepsfoto's van Fraser Island zijn ook bij de foto's van deze blog toegevoegd.

1. Lize van Holst- van Dijk:
    16 december 2019
    Daar weet ik wel van, Jor geniet NOOIT!!! van een verschoond bed, die moed heb ik allang opgegeven, moet dat bed nu alweer? Doe vanavond maar oordoppen in Li ;-) mopper de mopper, strak, stijf, ruikt niet lekker, volgende week slaapt het pas weer lekker, onderaan zit het ingestopt hup ruk los, ligt toch helemaal niet lekker...enz. 😂
  2. :
    Is dit ook zigeunerbloed? ;) Groetjes Li
  3. Lize van Holst- van Dijk:
    16 december 2019
    Aah zou dat het zijn? Troost je Jor 1/3 van de reis zit erop 🤔 nog max. 2x 😉 als jullie zo 'vaak' bedden blijven verschonen.
  4. Mirjam Waaijenberg:
    16 december 2019
    Er is nog hoop, 😉 ik had dat ook. Nu niet meer en vind ik het schoon ook heerlijk. 😅😅
  5. Leen van Dijk:
    16 december 2019
    Het enige wat ze gedaan hebben is de olie en de oliefilter vervangen. In totaal 247 dollar. Vind je dat niet duur? Voor olie en filter best veel geld :(
  6. :
    17 december 2019
    Ze hebben hem ook helemaal gecheckt, het was een grote service beurt. En omgerekend naar euro's is het €152. Dus dan lijkt t alweer goedkoper :)
  7. Leen van Dijk:
    17 december 2019
    O ja, dat valt weer mee. Ik ging uit van de waarde van Amerikaanse dollars. De Australische dollar is dus aardig wat waard.